Brandlarm (ett "gammalt" inlägg som kommit bort, men som nu kommit fram)

Efter förra inlägget kom jag på att jag måste ju berömma den eller de personer som lät vår skola få pengar att installera detta nya automatiska brandlarm! All heder åt er!

Vårt tidigare "brandlarm" innebar att någon (som kan ta sig genom eld, rök och nedfallande bjälkar förutsättningsvist) tryckte på en knapp, upprepade gånger med en viss längd på signalen, som finns i ett av skolans rum. Vår skola är en lååååång skola så man får ju hoppas att  branden hade hyfs nog att starta i närheten av knappen, för annars hade man kunnat springa genom skolan och ropat in i alla klassrum; "Det brinner!" då man var på väg till knappen. Vidare får man hoppas att personen som upptäckt branden hade lugn och ro i kroppen att stå i rummet med knappen och hålla inne knappen så att denna speciella "brandsignal" ljöd x antal gånger.

Jag älskar vår skola och dess gamla charm, men kanske kan det vara så att äldre skolor ibland får stå tillbaka och vänta på sådana här "självklara tillbehör" till förmån för nybyggnationer och andra vräkigheter som kommunen sätter i främsta rummet. Hoppas inte det stämmer...

Beakta dock att jag är väldigt väldigt glad över att detta nu kommit till oss! TACK!

Kommentarer
Postat av: Emmie

eeehm ja, de måste ju ha inneburit endel ganska så avancerade brandövningar, scenariona måste varit av blandad art?!

2009-01-19 @ 23:54:56
URL: http://frokenemmie.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0