Sportlov?

Nu idag är den absolut härligaste dagen utav alla på det sportlov som nyss infunnit sig. Varför? Jo, just första söndagen i en lovecka är underbar, för känslan av att kunna "bara vara" en söndag och inte känna de "måsten" som brukar komma krypandes under dagen är fantastiskt avkopplande och rofylld. Sedan verkar det som om dagens Wallander-film på 4:an är en av de få jag INTE sett och då är ju lyckan bara total! Att kunna sitta uppe och se på den och veta att jag inte ska upp i ottan på måndagen - MUCHOS NAJSOS!

MEN...Ni som nu sitter och tycker att vi lärare har det för jävla bra (vilket jag i och för sig tycker att jag har det) så vill jag bara tillägga att jag har massor av litteratur och skrifter att läsa. Vi får många kompendium och häften från Skolverket som ska läsas igenom och förstås... Här är den digra hög jag ska sätta tänderna i... Har faktiskt läst 50 sidor redan och det är MYCKET för en snigelläsare som jag!


Nu tror jag att det finns massor av matnyttiga saker för mig att läsa om i denna hög, men jag skulle ju allra helst vilja läsa deckare för mitt egna höga nöjes skull... Eller barnlitteratur för att kunna göra eleverna sugna på böcker genom att kunna berätta om dem. Detta hinns inte med....
Det finns även annan litteratur att läsa som ger mig en kick i mitt yrke. Som peppar mig och ger mig tips i min yrkesroll och hjälper mig att utveckla mig som lärare. Sådant gillar jag att lägga min kompetensutvecklingstid på. Jag vill ju bli bättre och säkrare i min roll som lärare, i mötet med barnen. Det är det jag anser vara min huvuduppgift. Inte att formulera målbeskrivningar och sätta upp riktlinjer för hur en individuell utvecklingsplan ska se ut. Det är intressanta områden de också, men de kräver en särskild tjänst, inte kombinerat med en heltidstjänst som lärare. Jag kan säga att jag gärna hade arbetat ett läsår med utvecklandet av våra svenska individuella utvecklingsplaner på heltid i en grupp avsedd att göra dessa.
 
En, i mitt tycke, bok att läsa i kompetensutvecklande syfte:


Kommentarer
Postat av: Emmie

Hoppas du får ett riktigt riktigt skönt lov... jag vet att jag kan skoja om att lärare har värsta lyxen med alla sina lov men jag vet också att ni har ett tufft skolår med en massa jobb och en massa ansvar. Så njut kära kusin ( om du nu får någon tid över från allt läsandet :o)

2009-02-15 @ 12:51:08
URL: http://frokenemmie.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0