Pang Bom Krasch Örk

Ja nu sitter väl min stackars granne inne hos sig och undrar vad i hela fridens namn som händer här. Jo det är jakt! Jakt som i bästa fall slutar med ond bråd död och kaskader av blod! Kaskader är kanske att överdriva för blodutgjutelsen slutar oftast i blodpölar i storleken 2 mm i diameter, kanske 2,5... Men döden ska de dö! Jag gillar inte blodfläckarna men ibland kan de inte undvikas. Men de j-arna vill ju ibland inte kola vippen av ett lätt slag så då får man ta i, och då blir det de här 2 mm-fläckarna.
Vad pratar vi nu om då? Jo, de här:

BANANFLUGOR!

De har nu invaderat min lägenhet och de är äckliga, de är många och de är numera i alla rum, inte bara i köket! Jag tror jag har dödat 50 stycken under förmiddagen men ändå sitter de än här, än där och susar förbi mina ögon som om de vill retas och utmana ödet. Nu har jag dock tagit reda på fakta så nu blir det andra bullar:


INFO FRÅN ANTICIMEX HEMSIDA:

Nu är tiden inne för att njuta frukterna av sommarens blomning. Men det finns andra som delar vårt fruktfat - nämligen småflugor av släktet Drosophila. (Ja, jag har då INTE bjudit in dem till mitt fruktfat. Alltså är de inbrottstjuvar-brottslingar som ska sättas dit!)De små, bara ett par mm stora flugorna svirrar kring frukterna i jakten på surnande fruktsaft. Flugorna har flera namn - fruktflugor, ättiksflugor eller bananflugor. (Även kallade små jävlar, äckel och inkräktare!)

Benämningen ättiksfluga är bra eftersom det är den surnande fruktsaften som är attraktiv. (Vad då surnande fruktsaft? Jag har fina goda färska frukter här. Inget SURT så dra små äckliga kryp!)Flugorna förökar sig i resterna av vår fruktmåltid, gamla äppelskrottar, fruktskal och övermogen frukt. (Åh va jätteäckligt! Har de små krypen sex här hemma också!? UUUUUUUT UR MITT HEM!!!!!)
De förökar sig otroligt snabbt. (NÄHÄ!?)En ny generation ättiksflugor kommer till världen på en vecka, och varje hona lägger 500 ägg. (Läste en artikel i dagens Aftonbladet om att alla inte borde få skaffa barn. Gäller detta även inom bananflugevärlden!!??) 

Hur håller vi flugorna borta? (Ska man egentligen behöva fundera över det om man inte bjudit in dem?)
Var noga med att kasta fruktavfall i slutna påsar och håll frukterna i skålen fria från övermogen, ruttnande frukt. Spara inte påsar med packad frukt - de undre saftar av sig och ruttnar. Lägg istället ut dem på plant torrt underlag. Kasta aldrig fruktrester i papperskorgen, eftersom den kanske töms mer sällan. (Var ska man då slänga det? Man borde få slänga vad man vill i sina egna sopor utan att få oönskat besök. Tillhör inte det våra mänskliga rättigheter kanske?)

Tips:
Prova att blanda till 2 delar vinäger, 1 del sirap och 1 droppe diskmedel (utan ammoniak) i en liten flaska eller dylikt. Blandningen lockar till sig fruktflugorna, som tar sig ner i flaskan och stannar där.
(Är det riktigt riktigt säkert de'? I så fall ska jag genast avbryta min jakt och fixa denna magiska blandning. Den största anledningen till att bli av med dem just nu är nog att jag hatar tanken på att det utövas sexuell aktivitet här inne utan mitt deltagande. DET känns obehagligt på något vis....)


SO WISH ME GOOD LUCK!!!!!

DAGENS DISS: Surprise;) Bananflugor
DAGENS HISS: Septembersolen


Kommentarer
Postat av: Emmie

haha.. ja lycka till med dina gäster... ;P

ja det var ganska så läskigt faktiskt, man är ju definitivt inte beredd på att något sådant ska hända ute mitt på ljusan dag... Jag skulle vilja ha pepparspray, men det är väl förbjudet men det ska väl finnas andra mildare saker? Jag har faktiskt inte riktig koll!!! Men ur just denna synpunkten så är jag faktiskt glad att jag har en son och inte en dotter för det är ännu ett orosmoment...

kramar emmie

2008-09-14 @ 18:11:44

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0