Kassa -Roligt?

Var nyss inne och läste min kusin Emmies blogg där hon i förbifarten nämner att hon alltid velat sitta i kassan, typ på MAXI eller liknande. Min första tanke är att det är ju slöseri med intelligens, för Emmie är en mycket klok ung dam som skulle kunna göra något annat. Sedan tänker man att usch, nu har man ju förolämpat alla de (oftast) tjejer och damer som sitter i vårt avlånga lands alla kassor. Men det är absolut inte så jag menar!

Jag satt själv i Domus kassa då jag var 19-25 år gammal. Jag hade det som sommarjobb och helgextra då jag studerade till lärare. Jag älskade det! Det var mycket skoj att sitta i kassan och träffa folk. Speciellt till jul minns jag att jag myste i min kassa. Då arbetade jag alltid mellan 9 och 13 på julafton. Vi hade tomteluva på oss och alla kunder var så glada och upprymda och det önskades GOD JUL än hit, än dit. Myyyysigt! Då man jobbat klart åkte man hem till Vinslöv. Bodde ju hos mamma och pappa på den tiden. Då fick man sig en macka med skinka och senap samt en mugg kaffe till, samtidigt som man bänkade sig framför Kalle på tv'n. Jaa, då var det jul liksom....

All heder och ära åt de som sitter i landets alla kassor för det är ett slitsamt jobb och alla kunder är inte rara. Tvärtom! Det finns totalt blåsta idioter, de som är elaka och dumma, de som försöker lura en, de som står och friar till en, de som luktar illa, de som vill trycka ner pengarna i handen på en osv osv. Men till syvende och sist går det inte att komma ifrån; som kassörska har man inte ansvar för någon annan människa. Nu som lärare känner jag ju hur alla de ansvar jag har för mina elever ibland känns övermäktiga. Jag har ansvar för individer som trots allt lever sina egna liv hemma tillsammans med sina föräldrar, och det är JAG som har det yttersta ansvaret i alla möjliga och omöjliga situationer. DET är mig övermäktigt ibland. Då kan jag drömma mig tillbaka till kassan för där hade jag i alla fall bara ansvar för mina egna handlingar...

NU ska jag på spinning, men ev blir det en del 2 i detta ämne för jag känner att det inte är riktigt utrett ännu...


Kommentarer
Postat av: Emmie

ja jag vet inte varför jag har inbillat mig att det är ett roligt yrke, men jag tycker verkligen det. Sen kanske jag inte vill sitta i en kassa hela livet, men som du, som ett extra jobb vid sidan av studier =)

2008-10-04 @ 16:41:03

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0