Härmapa Copycat

Under åtta torsdagar åker jag med min klass (en femma) till Sösdala för att ha hemkunskap. Nej, jag är inte utbildad i detta ämne och jo, jag hade nog gärna sluppit det om jag hade kunnat. Men nu ingår det i femmans kursplan i vårt rektorsområde och väluppfostrad som jag är så gör jag som jag blir tillsagd - as usual... Men det ska också sägas att det är väldigt väldigt roligt att ha dessa lektioner då man väl blivit varm i kläderna. Barnen tycker ju det är superskoj och längtar till torsdagarna. Dessutom så är de mycket duktiga och fixar och donar med sina olika maträtter och bakverk. Idag blev det t.ex. pizza med kyckling och curry. Mums! Många gånger får man väldigt mycket igen för det "extra" arbete man lägger ner.

Hursomhelst, då vi åker med bussen till hemkunskapen så åker även en utav skolans övriga klasser med för att simma i simhallen. Idag var det förskoleklassens tur. För er som inte är så bevandrade i skolans nya klassificeringar så är förskoleklassen samma sak som gamla goda lekis.
De är ju SÅ SMÅ! Men de märks ändå! Man ser ju inte dem "in person" för de höga stolsryggarna i bussen, men armar, fötter, ben, hårtofsar, huvuden och händer flyger hela tiden ut och in, upp och ner längs med stolens konturer. Kan ni se det framför er? De sitter inte stilla en sekund! Och sedan babblar de!! Ja jisses vad de snackar!! Man märkte överhuvudtaget inte att femmorna var med... Men dessa små varleser (som ju är otroligt söta och charmiga) fick mig att tänka på möss eller andra små snabba insekter som bara myllrar....

Framför mig satt två killar som diskuterade  något dataspel eller liknande. Det lät väldigt mycket från dem. De förstärkte innehållet i berättelsen med diverse ljudeffekter som var i alla möjliga och omöjliga oktaver. Plötsligt började de diskutera med killarna som i sin tur satt framför dem och jag hör en av dem säga:
- Varför ska ni alltid kopiera oss?! med upprörd stämma.
Efter detta slutade jag att lyssna för jag blev så paff. "Kopiera"?! Sedan när slutade barn att säga:
-Härmas inte! med gnällig röst?


Jag kan bara konstatera att tiderna förändras!

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0