Gå Rätt Gå Fel

Nu uppfattas jag väl som snusförnuftig och som en besserwisser då jag släpper detta inlägg, men jag vill bara hjälpa till med en mycket enkel sak:

Som många vet är jag ju ute och promenerar ofta. Både i mörker och i dagsljus;) Jag möter många på mina promenader, främst de promenader jag gör på helgens morgnar eller förmiddagar. Man kan väl anta att många som är ute och promenerar då gör det för att få frisk luft och dagsljus, koppla av samt för att få röra på sig och stärka sin kropp. Eller?

Många går dock fel. Usch! Nu kommer det, nu ska jag klaga på människor offentligt tänker ni. Nej, jag vill bara upplysa dem. Jag gick själv fel under många år och blev superglad då jag fick reda på vad som var mer rätt. För visst är det väl onödigt att ägna timmar åt att göra mindre rätt. För så klart är det aldrig fel att vara ute i friska luften och röra på sig, hur "fel" man än går...

Tänk dig att du står med båda fötterna axelbrett i marken. Ha en rak hållning i kroppen. Spänn magen och rulla bak dina  axlar. Här har du din naturliga kroppshållning. Dina armar löper parallellt med kroppen. Dina händer "hänger" längs med din höft och utsida av stussen. Då du promenerar ska alltså handen behälla detta läget men pendla bak och fram längs kroppens sida. Tummen pekar framåt då du går.

Vi är många som har händerna på låren då vi står rakt upp. Dvs vi har axlarna i en framåtlutad position, eftersom det är den positionen vi är van att ha våra händer och armar i för vi arbetar ju med så många saker framför oss. Resultatet blir då att vår händer svänger sig diagonalt framför kroppen då vi går, eller t.om. från sida till sida. Man kan nästn påstå att vi har vår handrygg framåt då vi går. Detta är inte vår kropps naturliga läge för då har axlarna åkt fram och din rygg krummar.

Tänker du på att ha en rak hållning, att rulla axlarna bakåt och sedan pendla armarna fram och bak längs med kroppens sida så kommer du att känna dig mycket starkare. Du sträcker på dig (bara det ger en starkhetskänsla), du öppnar upp ditt bröst och kan andras lättare och din rygg slipper onödig belastning!

Sedan är ju ett leende värt mycket! Så många människor som strålat upp då man med ett leende sagt hej till dem då man mött dem på promenadstråken! Sedan finns det så klart dem som vänder bort hela ansiktet i det ögonblick man möts. Oj då, ser jag så hemsk ut eller?!

Sist men inte minst så måste jag bara rekommendera E Type, Linda Bengtzing och Da Buzz i öronen för dig som gillar att gå med musik!

KEEP ON WALKING!

Kommentarer
Postat av: Emmie

det hela låter avancerat... jag tror jag får komma ner någon gång så att du kan ge mig en lektion =)

2008-11-30 @ 17:20:40
URL: http://frokenemmie.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0