Vem Kan Lita På Teknikens Under

Inte jag i alla fall! Jag har en fd kollega som är superrar och superduktig på allt som har med datorer och annat tekniskt tjafs att göra (hon gick tre-årig teknisk på gymnasiet, jag gick samhälle).
Som tur är har hon och jag köpt samma datorer under årens lopp genom jobbet och då har jag ju kunnat rådfråga henne om något särdeles tråkigt inträffat med min dator. Mycket bra!
Nu hände det igen. Våra datorer var utrustade med ett virusprogram som tog slut för ett antal veckor sedan. Min dator varnade flera dagar, ja flera veckor innan det datum då det slutligen slutade att fungera. Vad gör jag? Jo, bara sitter och ser dagarna räknas ner, utan att göra ngt. En dag så blinkar det och tjoar det då jag startar datorn:
DU HAR NU INGET VIRUSPROGRAM!!!!!!!
På något underligt sätt kom detta ändå chockartat för mig. Fattar inte hur jag är funtad. Trodde nog på något vis att det skulle komma upp en lite skylt med:
Äsch, vi varnade i onödan, ditt virusprogram gäller några dagar till.
Så var det inte. Då jag gav mig ut på nätet efter denna hemska upptäckt kändes det som om jg gick oskyddad genom värsta kulregnet. Eller som om jag stapplade mig fram på en tunn tunn is fylld med vakar och där jag kunde braka ner vilken sekund som helst.

Min kollega informerade mig om att det gick jättelätt att ladda ner ett virusprogram från Mina Sidor på Telia om man har bredband via dem, och det har ju jag. "Bara du har dina koder och så" sa hon. Koder var det ja! Var fasiken finns de?

Ibland får jag besök av en man som kan mycket om datorer. Jag nämnde lite försynt att han kanske kanske hade lust att hjälpa mig med detta bekymmer och det hade han. Åh ja jädrar vad han meckade och jobbade med detta! Jag hade ALDRIG klarat det själv! Jag FATTAR INTE de konstiga saker som datorer säger åt en, de konstiga alternativ de ber en att välja mellan då man ska ladda ner och installera.

Jag säger bara TACK, TACK HOAX för att jag nu surfar säkert!

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0