Ny Termin Nya Förhoppningar Nya Förväntningar

Idag har jag börjat jobba! Efter ett långt härligt sommarlov var det alltså dags att ställa klockan i morse och masa sig upp. Inga större problem faktiskt. Eleverna börjar inte förrän nästa måndag så denna vecka är vigd till förberedelser av alla de slag. Många tror kanske att man som lärare bara sätter igång arbetet, men jag måste säga att jag känner mig fylld av förhoppningar och förväntningar av alla de slag. Man är även lite nervös så klart. Varför? Jo, det är alltid lite fjärilar i magen då man ska starta upp ett nytt läsår. Man önskar och hoppas att det ska bli bra och att eleverna ska ha roligt och att de ska utvecklas. Ibland känns det som om mitt ansvar är ofantligt stort faktiskt. Och det är det ju också...

En gång pratade jag med en vän som är läkare. Jag menade att det måste vara tufft att ha ansvar för människors liv så som han har. Han höll med men sa att vi lärare har ju ansvar för allas vår framtid och det är ju ännu större. Där fick man sig en tankeställare, samtidigt som man kände sig stolt över att ha ett så betydelsefullt arbete. Det är ju inte ofta man får den reaktionen kring sitt yrkesval. Oftast säger folk att vi lärare har det så jävla bra med alla lov och ledigt hela sommaren osv. Eller så är kommentaren att "det yrket skulle de då rakt aldrig kunna tänka sig. Nej, fy fan!" 

Jag trivs som fisken i vattnet på mitt jobb! Jag har härliga, roliga kollegor och en hop go'a, fina och kloka barn i min klass. Det är inte alltid en dans på röda rosor men jag går alltid till mitt jobb med ett leende på läpparna. Och det är det inte alla som gör har jag förstått. Så jag känner mig priviligerad och glad över att ha det så bra i mitt yrkesliv!

DAGENS HISS: Att ha ett jobb att gå till.
DAGENS DISS: Magont

PÅ ÅTERSKRIVANDE!


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0