Namn

Ämnet namn är en het potatis. Speciellt då det ska väljas till en nyfödd liten tingest.
Det diskuteras givetvis om namnet är fint eller mindre vackert.
Passar det till barnet ifråga eller ej?
Är det praktiskt att heta detta namn eller kan det vålla någon form av bekymmer eller rent av obehag?
Är det inne just nu eller kommer det att hålla sig?
Är det ett typiskt gulligt baby/barn-namn eller funkar det även på en vuxen?

Ja frågorna är oändliga, men till syvende och sist måste man ändå komma till ett beslut.
Den mörka skönheten som jag skrev om för några veckor sedan har nu blivit offer för sina föräldrars beslutsamhet. Hon ska heta Zia. Mmmm, smaka lite på det... Påminner eventuellt om glass;)

Idag träffade jag en vän från gymmet. Hon blev mamma för några dagar sedan och fick en liten tös hon med. Hon skulle heta Doris. Det tyckte jag var häftigt!

Själv heter jag Britt Sara Marlen. Tilltalsnamnet känner ni redan till och jag kan säga att jag hade nog själv valt Sara om jag fått bestämma. Marlen har vållat vissa bekymmer då man sagt sitt namn. Man har fått säga om och repetera för folk har trott att man sagt Maria och andra lite mer "vanliga" namn med samma början. Sedan är då nästa fråga hur man stavar det...

I mitt liv verkar det inte bli några barn men jag har i alla fall många tankar om vad de skulle hetat...
Tre favoritnamn har varit Agnes, Ellen och Märta. Numera gillar jag Majken. Det är i klass med Doris!

Nu ska jag bege mig till Bian och se "Arn 2".

Arn-kanske ett alternativ i namndiskussionerna?


Kommentarer
Postat av: Emmie

Om jag känner igen mig när det gäller missförstånd med namn, väldigt få personer tror att Emmie faktiskt är ett namn och inte en förkortning eller ett smeknamn; -heter du verkligen Emmie?! brukar folk kläcka ur sig...

Jag vet om att morfars reaktion var; Emmie, så kan hon väl ändå inte heta... haha

Men idag gillar jag mitt namn, jättemycket faktiskt just för att det är ovanligt =)

Trevlig helg kusin =) kram

2008-08-22 @ 20:33:30
Postat av: Moa

Filmen var verkligen superbra, :):D

Ha det bra, din systerdotter Moa

2008-08-23 @ 11:21:26

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0